
”Vi har tre månaders väntetid”. Det var svaret Erik Holmlund fick när hans son, Malte 4 år, behövde träffa en läkare innan familjen skulle åka på semester i slutet av april. Som tur var kunde Ally hjälpa till och rädda resan.
Det började som en vanlig förkylning. Men när besvären utvecklade sig till veckolånga problem med rinnande näsa, halsont, hosta och på köpet en öron- och ögoninflammation var inte passtider det största hindret för familjen Holmlunds resa, utan att ordna en tid hos doktorn.
-Jag var orolig att Malte skulle få ont i öronen under flygresan och att hostan skulle bli ett problem så jag ville ha ett expertutlåtande. När jag gick in på Vårdguidens hemsida hamnade vi i ett läge av moment 22: lättakuten tog enbart emot patienter som haft problem mindre än 14 dagar och jag drog mig för att tillbringa en dag med sjukt barn i en smittsam miljö där både han och andra patienter riskerade att bli sjukare, berättar Erik.
Med mindre än sex dagar till avresa började han bli desperat. Att avboka resan som de planerat i flera månader var inget alternativ. Han försökte få tid på en närliggande vårdcentral, men eftersom varken han eller sonen var inskrivna där skulle de få vänta – i tre månader.
Tidspressen ledde till att Erik började se sig om efter andra alternativ. I hans frustration fick han upp en annons om möjlighet att boka ett hembesök av sköterska med digitalt läkarbesök. Avsändare var den privata vårdaktör Ally.
-Jag hade aldrig hört talas om Ally innan. Men mitt i min frustration såg jag annonsen och tänkte att det var värt ett försök. Jag laddade ner appen och såg att det fanns tid samma dag. Så jag bokade första lediga tid.
För att förbereda Malte inför besöket visade han en bild på sköterskan som presenterades i appen. Inom ett par timmar stod hon utanför lägenhetsdörren i Nacka. Redo att göra en grundlig undersökning av Malte.
– Ida var en fröjd att ha att göra med. Hon hanterade min son som ett moderligt proffs! Utrustningen hon hade med sig kändes futuristisk och perfekt för ett hembesök där snabb kommunikation och utbyte av data behöver fungera smidigt mellan sjuksköterska och läkare. Malte fick möjlighet att se in i sitt öra och svalg och tyckte upplevelsen var rolig. Ida visade också ett foto på sin kanin för Malte innan hon stack honom i fingret. Hon gjorde verkligen allting perfekt, säger Erik nöjt.

Som förälder upplevde Erik också att Malte fick en grundligare undersökning än vad han tycker att sonen fått när familjen besökt sin ordinarie vårdcentral. Något han tror beror på att det är mer “löpandebandprincipen” när många patienter i ett väntrum är otåliga och sätter press på personalen att varje besök ska avklaras snabbt.
Det digitala läkarbesöket efter att Ida gått resulterade i att Malte diagnosticerades med akut övre luftvägsinfektion. Allys läkare Filip Lindahl såg tydliga tecken på inflammation i svalget som kraftigt svullna och rodnade halsmandlar med beläggningar efter att ha granskat filmerna. Proverna visade även att Malte var Strep A-positiv, vilket bekräftade att Maltes besvär delvis orsakades av bakterier och gick att behandla. Malte fick recept på penicillin i form av smalspektrumantibiotikan Animox.

När vi pratar med Erik är familjen hemma från sin semester igen. Flygresan som familjen befarade skulle bli påfrestande för Malte gick så bra som den kunde. På frågan om han är nöjd över sitt val att prova en privat vårdaktör svarar han snabbt:
-Inget klistermärke eller klubba i världen hade gjort ett besök på vårdcentral mer uppskattat än möjligheten för honom att få möta vården hemma. Där han är herre på täppan. Allt i Allys bemötande gentemot oss var superbt. Vi kommer garanterat boka ett nytt hembesök nästa gång någon i familjen är sjuk. Det var ju tack vare Ida och Filip som vi kom iväg på vår semester. Det glömmer vi inte i första taget!